Tips atasi anak ketagih gadget

Pasti ibu bapa diluar sana runsing memikirkan pelbagai cara untuk atasi anak-anak yang terlalu ketagih mengadap gadget..
Tambahan pula zaman millenium kita di didedahkan dengan pelbagai jebis gadget, yang mana sekarang hampir semua orang mampu memilikinya..
Pasti yang anda pening sebab bila ade gadget anak-anaklah paling leka mengadapnya sampai tidak lalu makan..tidak lagi bermian diluar dan paling merisaukan apabila pelajaran anak-anak merosot..
Haaa..pasti ibu bapa di luar sana hendakkan jalan penyelesaian kan..

Mari lihat video ini untuk cara menyelesaikan masalah anda semua..

Jom kita semak bagaimana ibu ini atasi ketagihan anak beliau dari gadget..



Tips Urus Anak Sambil Berniaga Online from iReach HD on Vimeo.

Haaaa...dah dapat sedikit tips dari akak ni..sangat berguna kan..

Sambil tu ibu bapa diluar sana pasti akan boleh eratkan lagi ikatan kasih sayang dengan anak-anak kan..


Tips untuk kurangkan anak-anak dari mengadap ipad / gadget :-

1) Aturkan rutin harian 

Sebagai contoh..saya tetapkan pada Hamra untuk bermain handphone saya hanya selepas saya pulang bekerja..Walaupun Hamra hanya berumur 1 tahun 7 bulan..saya akan make sure she follow the rule..Jika hari tidak bekerja..pada waktu sebelah petang..and make sure..setiap hari dan minggu tetap sama..soo lama-lama dia akan tahu waktu bila dia boleh bermain gadget..if anak-anak bersekolah..buat aturan waktu..mungkin sebelah petang selepas waktu mengaji..

2) Banyakkan aktiviti lain bersama-sama

Asal Hamra nak minta telefon sy je..sy cepat alihkan perhatian dia..dan ambil masa untuk banyakkan aktiviti bersama..contoh bermain di luar bersama-sama..dan pastikan kita ade masa terluang kita isikan bersama-sama dengan anak-anak..




3) Kurangkan bermain smartphone depan anak-anak


Haaa..yg ni penting tau korang..jika tidak mahu anak-anak leka dengan tablet..janganlah pula kita tunjukkan contoh yang sama..Jika kita juga leka dengan tablet..sudah tentu anak-anak akan mencontohi perangai kita..Jadi sedaya upaya di depan mereka cuba kurangkan bermain game contohnya..




4) Tetapkan syarat


Ini merupakan cara paling berkesan..Sudah tentu anak-anak akan tuntut janji atau patuhi syarat yang telah ditetapkan demi smartphone kan..sooo korang boleh tetapkan syarat seperti perlu siapkan kerja sekolah dahulu kemudian boleh bermain smartphone atau tablet selama setengah jam..dan pastikan anda juga mematuhi syarat tersebut barulah anak-anak akan ikut..

Haaa..dah dapat serba sikit cara untuk pastikan anak-anak kita kurangkan mengadap gadget kan..

Thanks for reading u guys..

Dianna Suliman

Your Virtual SID 
Contact : 0136131702


Comments

Popular Posts