5 Cara untuk Naikkan berat Badan





Haaaaa...pasti ramai di luar sana sibuk bertungkus lumus nak kurangkan berat badan kan..tetapi jgn tak tahu..ade segelintir dari kita bersusah payah juga nak naikkan berat badan..ini kerana terlalu kurus adalah tidak menawan bagi sesetangah manusia..

Di Amerika, KURUS menjadi trend terkini dah kebanyakkan model mereka bersaiz 2..waaaauuu..kurus tu..

Lain pulak bg saya..ramai kata nak badan mcm saya..tapi saya nak berisi sikit..kalau ikutkan indeks BMI sy dikategorikan underweight..maaakkk takut..kikikiki..klau dulu mmg sy suka sy kurus..snang kot..msuk olahraga sana sini..lompat sana lompat sini,,tetapi bila dah tua sikit ni kan..badan nampak tak menarik..I'm too skinny..yaaaikkksss..

Ok lah..pada yang nak kuruskan badan tu..Actually adalah lebih senang tau..tp nak naikkan berat badan..sgt mencabar kewibawaan saya..hadoiii..

Di sini ada beberapa cara yang sekarang saya amalkan untuk naikkan berat badan saya..Mana-mana yang nak join jd mcm saya..jom amalkan..


15 Cara Naikkan Berat Badan :-


1. Tambahkan portion makanan anda atau makan dengan kerap

Haaaa..yang ni sgt membantu okay..Bagi saya makan dengan kerap adalah lebih baik..Sebab bila makan terlalu banyak saya jadi mengantok..Sooo saya jadikan ia sedikit tetapi kerap..Pada saya sekurang-kurangnya sehari mesti makan 6 kali..wahahahaha..banyakkan kan..ehehehehe..Tapi pastikan yang berkhasiat yea..jgn makan yang bukan2 plak..mmg x menjadi..




2. Banyakkan minum air putih

Air putih sangat penting..Tak kira anda nak kurus atau nak gemuk yea..Air putih menjadikan badan kita lebih sihat..Air putih penting dalam badan kerana ia membantu badan kita menyerap zat-zat penting dalam makanan ke dalam badan..Soo kerapkan minum air putih dan lebih elok di ambil selepas sahaja kita bangun tidur.




3. Lebihkan makan karbohidrat

Contoh makanan berkarbohidrat adalah buah-buahan,sayur-sayuran,nasi serta makanan berasaskan gandum.. Makanan berasaskan gandum kaya dnegan serat dan nutrisi yang diperlukan oleh tubuh.



4. Dapatkan protein yang mencukupi keperluan badan anda

Setiap orang adalah berbeza keperluan protein.Jadi amatlah penting bagi kita tahu berapa keperluan protein kita sehari agak tidak kurang atau pun berlebihan..

Cara pengiraan jumlah protein bagi seseorang :-

Pengiraan asas.
Secara normalnya, kuantiti protein yang diperlukan oleh badan adalah diantara 0.8-1.7 gram/kg sehari. Namun, ia bergantung pada berat badan,keadaan kesihatan & keperluan seseorang.

berat(kg) x (0.8-1.7) = Jumlah protein.

Seseorang yang kurang aktif memerlukan jumlah protein yang lebih rendah berbanding olahragawan & ahli gym atau mereka yang suka aktiviti lasak.

Ibu hamil & menyusu pula memerlukan protein yang lebih tinggi berbanding wanita biasa.

Sekarang, jom cuba kira. Macam saya, ibu menyusu saya nak tahu berapa jumlah protein yang saya perlu ambil dalam sehari.

53kg x 1.2g/kg = 63.6g



5. Olahraga

Yang ni..dalam semua hal amat penting..Senaman atau o;ahraga yang konsisten menjamin kesihatan yang lebih baik..Dapat teknik senamana yang ringan tanpa membakar banyak lemak ini kerana orang kurus biasanya lemak adalah kurang..Jadi bila melakukan senaman yang berat..Jika tiada lemak, otot akan terbakar dalam proses tersebut.



Living with healthy lives !!

Salam Sayang - Dianna (Your SIDpro) - 0136131702

Comments

Popular Posts