BAHAYAKAH ANEMIA

Anemia.




Anemia adalah suatu keadaan yang terjadi apabila darah anda tidak mempunyai cukup sel-sel darah merah yang sihat atau hemoglobin. Hemoglobin adalah bahagian utama sel-sel darah merah dan mengikat oksigen. Jika anda mempunyai terlalu sedikit atau sel-sel darah merah, atau hemoglobin anda adalah tidak normal atau rendah, sel-sel dalam badan anda tidak akan mendapat oksigen yang mencukupi.


Bagaimana seseorang itu boleh mengalami anemia?


1. Pengambilan zat besi yang rendah

-  Kurangnya pengambilan zat besi dalam diet.
- Masalah pencernaan di mana usus yang tidak sihat/kotor akan menghalang penyerapan zat besi.
- Sesetengah makanan atau ubatan boleh menghalang penyerapan zat besi misalnya makanan yang kaya kalsium,tenusu,kopi,teh.

2. Kekurangan Vitamin

- Tubuh memerlukan vitamin B12 dan folat untuk menghasilkan sel-sel darah merah.Kekurangan vitamin ini akan mengganggu penghasilan sel darah merah.Makanan berasaskan haiwan dan bijirin sarapan yang telah diperkuatkan adalah sumber terbaik B12.Folat boleh juga didapati dalam sayuran hijau,kekacang yang telah dikeringkan.
-  Kekurangan vitamin C juga akan mengganggu penyerapan zat besi dalam tubuh.

3. Penyakit

- Penyakit kronik atau jangkitan boleh menyebabkan penghasilan sel-sel darah merah yang sedikit. Ini boleh mengakibatkan sedikit kejatuhan dalam hemoglobin. Jika anda mengalami kehilangan darah yang amat ketara,anda mungkin mengalami anemia kekurangan zat besi.
- Sesetengah ubat dan rawatan perubatan boleh juga meletakkan anda pada risiko untuk mendapat anemia.

4. Anemia  Aplastik

- Anemia aplastik adalah penyakit yang jarang sekali berlaku.Ia diakibatkan oleh sumsum tulang yang tidak menghasilkan sel-sel darah sepenuhnya untuk dibekalkan kepada tubuh.Ia hanya memberi kesan pada kira-kira tiga dalam saru juta manusia. Ia boleh disebabkan oleh dos tinggi radiasi,pendedahan terhadap kimia tertentu,virus atau penyakit autoimun yang mana membuatkan tubuh menyerang sumsum tulang. Kira-kira satu dalam lima kes adalah diwarisi.Dalam kes teruk,pesakit perlu transfusi darah atau tranplan sumsum tulang.

5. Kehilangan Darah

- Kehilangan terlalu banyak sel-sel darah merah adalah penyebab biasa anemia.Haid banyak, ulser,kecederaan atau pembedahan boleh menyebabkan kehilangan darah yang membawa kepada kekurangan zat besi. Wanita yang mengalami haid banyak perlu menjalani ujian anemia setiap tahun.

6. Kegagalan mekanik-mekanik sel darah merah

- Penyakit diwarisi boleh memberi kesan pada penghasilan sel-sel darah merah tubuh. Talasemia menyebabkan tubuh untuk menghasilkan sel-sel darah merah sihat lebih rendah dan kurang hemoglobin



Sumber makanan untuk mengatasi anemia?


1- Sumber Zat besi
Daging lembu
Daging kambing.
Ikan.
Hati.
Tempe.
Kacang-kacangan.
Margarine
Sayuran hijau terutama bayam

2-Sumber Vitamin B12
Daging
Susu
Hati

3-Sumber Vitamin C
Jambu Batu
Epal
Bayam

4)Sumber Folat
Buah-buahan
Sayuran hijau gelap



Bagaimana pula Vivix dapat membantu pesakit Anemia ??


Dalam kajian makmal, ramuan Vivix telah menunjukan kesan kepada 4 mekanisma penting penuaan pada sel.

Apakah 4 mekanisma penting itu?



1. Membaiki dan melindungi sel DNA

Setiap manusia terdedah dengan benda-benda yang boleh menyebabkan kerosakan sel DNA seperti pencemaran udara, air serta penggunaan bahan kimia dalam teknologi makanan. Akibat dari serangan ini, sel DNA mengalami kerosakan yang boleh menganggu fungsi sel serta jangka hayat hidup sel. Ekstrak yang terdapat di dalam vivix bertindak dengan melindungi dan memperbaiki sel DNA agar dapat menjalankan fungsi sel serta memberi jangka hayat sel yang sepatutnya.

2. Memberi kesan positif dalam mengawal genetik

Cara Vivix Bertindak Dalam Mengawal Punca Pelbagai Penyakit.Pengawalan genetik menyumbang kepada kemerosotan jangka hayat sel. Resveratrol di dalam Vivix bertindak dengan mengaktifkan satu pengawalan genetik utama yang menolong melambatkan penuaan pada tahap sel.

3. Menggalakkan pembentukan baru mitochondria.

Mitochondria merupakan sumber tenaga kepada sel, jadi ia sangat penting dalam memastikan sel dapat berfungsi sepenuhnya. Apabila mitochondria semakin merosot maka fungsi sel juga turut terjejas. Sebatian ekstrak di dalam Vivix telah menggalakkan pembentukan baru mitichondria dalam menyalurkan tenaga yang diperlukan oleh sel. Sebatian ekstrak itu adalah resveratrol dan juga polyphenol yang terdapat di dalam Anggur Muscadine.

4. Melambatkan pembentukan protin AGE (Advanced Glycation End products)

Penimbunan berlebihan protin AGE boleh menyebabkan kerosakan sel yang akan menjejaskan fungis sel serta jangka hayat sel. Apakah AGE? AGE merupakan lebihan protin dan gula yang terikat bersama. Apabila badan mengandungi banyak protin AGE sel akan menjadi tepu dan menyekat sel untuk berfungsi. Jadi apabila makin bertambah protin AGE, sel tidak dapat menjalan fungsi dengan sebaiknya dan menyebabkan punca pelbagai penyakit.
Ekstrak polyphenol yang terdapat di dalam Vivix yang mana 10x lebih kuat dari resveratrol merupakan bahan yang dapat melambatkan pembentukan protin AGE.

Jadi beginilah Vivix bertindak dalam mengawal punca pelbagai penyakit dari akar umbi iaitu dari sel itu sendiri. Apabila sel dapat berfungsi dengan baik maka kebarangkalian untuk mendapat penyakit kronik adalah kurang.


Comments

Popular Posts