7 JENIS MAKANAN PANTANG BAGI PESAKIT GOUT

PANTANG LARANG PESAKIT GOUT 

waaahhhh...pesakit Gout pun ada pantang larang erk..
sure ramai x tahu kan..ke ramai tak ambil tahu..
apa kata selidik dan ambil tahu serba sedikit..
sekurang-kurangnya dapat mengurangkan rasa sakit Gout anda tu..

Kalau korang tak tahu camner rasa Gout tu..atau nak tahu tentang tanda Gout..kot lah..sakit tapi abaikan je sbb tak tahu pun tu skait Gout..

Jemput baca entry saya sebelum ni tentang 


7 Jenis Makanan Pantang Bagi Pesakit Gout



Back to pantang larang tadi..Pesakit Gout ni kena banyak pantang bab makan..jangan main bedal ikut suka je..huhu..mmg la sedap kan..tapi akibatnya merana badan..

setelah puas survey n bantuan pakcik google..saya dapat senaraikan 7 kategori makanan yang perlu anda elakkan..
nak tahu x..
opkos la erk..


7 Jenis Makanan Perlu Di elakkan Oleh Pesakit Gout :-


Bagi mereka yang mengidap gout, cuba elakkan atau kurangkan makan makanan berikut :-

(1) Makanan Laut Yang Bercengkerang

Perlu mengurangkan pengambilan makanan laut sewaktu mengalami serangan. Cukup sekadar pengambilan setakat 4-6 auns sehari. Ini adalah kerana sumber makanan ini kaya dengan purin, yang mana akan diuraikan menjadi asid urik. Makanan laut dan bercengkerang seperti ketam, udang, sotong dan kerang

(2) Daging Merah

Tidak semua daging mengandungi kandungan purin yang sama. Sebagaimana diketahui daging putih lebih baik berbanding daging merah. Seperti mana yang kita semua tahu, daging putih lebih baik daripada merah. Akan tetapi, sesekali menikmati daging merah tidak mengapa.
Jika anda ingin makan, pilihlah daging lembu berbanding ayam belanda dan kambing. Daging termasuklah aging cincang, ekstrak daging, ragi (seperti Marmite), poultry (daging ayam yang telah diproses) dan kiub rebusan daging

(3) Ayam Belanda

Ia kandungan purin yang lebih tinggi berbanding lain-lain jenis makanan. Jadi, ELAKKANNYA! Ayam (selain ayam Belanda) dan itik merupakan pilihan paling selamat. Daging di bahagian kaki adalah lebih baik berbanding dada dan kulit.

7 JENIS MAKANAN PANTANG BAGI PESAKIT GOUT


(4) Air Berperisa

Elakkan meminum minuman manis dengan sirap jagung yang kaya dengan fruktosa seperti soda atau minuman buah-buahan. Ini kerana pemanis merangsang tubuh menghasilkan lebih banyak asid urik.

(5) Jenis Ikan

ELAKKAN sama sekali herring, begitu juga dengan tuna dan ikan bilis. Sebaliknya udang, udang kara, belut dan ketam agak selamat untuk dimakan oleh anda.  Elakkan juga ikan masin, ikan kembung dan ikan yang berbisa atau bersengat.

(6) Jenis Sayuran

Asparagus, bunga kubis, brokoli, bayam dan cendawan kaya dengan purin jika dibandingkan dengan lain-lain jenis sayuran. Namun, anda masih boleh mengambilnya dengan kadar sepatutnya.

(7) Organ Dalaman

Organ dalaman seperti hati, buah pinggang paru, jantung dan limpa PATUT DIELAKKAN sama sekali.

Semoga dengan mengurangkan atau mengelakkan dari makanan-makanan di atas dapat mengurangkan atau mengawal masalah sakit gout yang dihadapi.

Dah tahu kann...sooo kalau boleh cuba elakkan yea..
bukan langsung x boleh makan..huhu..kesian plak korang kan..tetapi rasa sikit x salah kot..ehehehehe..

kalau boleh elakkan lagi bagus ye dak..

ok..see next entry..


Comments

Popular Posts