TIPS KURUSKAN BADAN

okey..meh sini..saya nk bercerita..
walaupun sy kurus..ehehehehe..
seyes klau boleh nk tambah berat badan skunk jugak nk tambah tau..
bak orang kata nak tambah berat lagi susah dari nak kurus..
haaaa...
dengar tu..senang tau nk kurus..

Macam mana org kata senang..sedangkan ada yang cuba untuk turunkan berat badan still tak boleh..

ok..semua benda kita nk buat mestilah kena pada cara yang betul..
nak kurus cuba dapatkan info serba sedikit tentang cara yang betul untuk turunkan berat badan anda..

Ok..sekarang..saya kongsi serba sedikit..Info bagaimana anda boleh kurus secara sihat..


MENGAMBIL 5 HIDANGAN BUAH-BUAHAN DAN SAYURAN SEGAR SETIAP HARI


Ini menyediakan tubuh anda dengan sumber vitamin, mineral dan serat. Gabungan ini meningkatkan imuniti untuk menjaga tubuh anda untuk melawan penyakit. Serat makanan membantu membuat anda merasa kenyang di samping menjaga tahap tenaga anda supaya tetap stabil.


MAKAN TIGA HIDANGAN SEHARI


Sarapan, makan tengah hari dan makan malam. Makan secara teratur dan mengikut saranan piramid makanan. Pastikan anda mengambil karbohidrat, protein dan buah-buahan. Jika anda memerlukan snek, buah-buahan adalah snek terbaik.


MENGAMBIL PROTEIN


Pilih protein dari sumber soya, ikan, kerang, ayam atau telur bagi memenuhi keperluan tubuh anda tanpa menambah extra lemak (daging).


KURANGKAN LEMAK

Gunakan minyak zaitun untuk memasak bagi mengurangkan kolesterol.

KURANGKAN GULA


Kurangkan minum minuman bergula tinggi seperi minuman dalam tin. Kurangkan gula dalam minuman anda.


KURANGKAN PENGAMBILAN KAFEIN


Kafein mengurangkan keupayaan tubuh untuk menyerap vitamin. Ia juga merupakan stimulant sintetik. Jika anda penggemar kopi, hadkan pengambilan kepada secawan sehari sahaja.


MINUM 3-4 LITER AIR SEHARI


Air membantu serat dalam makanan anda mengembang dan melakukan tugasnya. Hal ini juga membantu untuk metabolisme nutrisi lain dari makanan anda, menjaga kulit dan rambut serta mencegah tubuh anda daripada dehidrasi.


MAKAN DENGAN TERATUR DAN JANGAN BIARKAN PERUT KOSONG


Hal ini membantu menjaga usus anda berfungsi secara berkesan. Makan yang teratur membantu menjaga enzim pencernaan, melindungi dari pengeluaran asid perut berlebihan dan membolehkan anda memetabolisme makanan dengan cara yang paling cekap, untuk menjaga tahap tenaga.



















Assalamualaikum...
Hai saya Che Za 34 tahun, Masjid Tanah Melaka.. Dulu saya mempunyai masalah berat badan yang berlebihan. Obesiti tahap 3, ketinggian 155cm dan 121kg berat. Bila berat badan berlebihan maka timbullah pelbagai penyakit..terutama sekali saya mengalami darah tinggi yang kronik. Disebabkan bacaannya terlalu tinggi, doktor sarankan saya untuk cuba kuruskan badan..pelbagai produk sy mencubatapi tiada hasil..sehingga doktor menyarankan saya mencuba produk Shaklee..saya beli set slimming lengkap shaklee iaitu Cinch Shake,Alfalfa,Lecithin,Herbalax..dalam pada itu saya juga mengamalkan diet atkins dengan mengurangkan karbohidrat dalam sehari..dengan dibantu set slimming tadi maka saya berjaya turunkan berat badan 31kg dalam masa 4 bulan..sehari saya minum 4 air untuk mendapatkan kesan yang cepat..Alhamdulillah walaupun pelbagai ragam dalam misi menguruskan berat badan akhirnya saya gembira dengan hasil consume supplement Shaklee.

http://chezamasjidtanah.blogspot.com/




Cara Syukur Nikmat Agar Happy & Tenang Sokmo from iReach HD on Vimeo.

Comments

Popular Posts