Hidrasi,Dehidrasi dan juga stroke haba..


    Apa itu hidrasi ? 
    Hidrasi adalah proses di mana ion dikelilingi oleh molekul-molekul air yang tersusun dalam keadaan tertentu. Hidrasi membantu menstabilkan ion-ion dalam larutan dan mencegah kation untuk bergabung kembali dengan anion. Hidrasi berbeda dengan Hidrolisis.
    Apa itu dehidrasi ?
    Dehidrasi merupakan situasi di mana badan kita kekurangan air, dan ianya boleh memudaratkan kesihatan sekiranya dibiarkan berlarutan. Keadaan pening, keletihan, mudah marah dan bibir kering adalah di antara tanda-tanda yang paling ketara apabila seseorang sedang mengalami dehidrasi tahap pertama. Manakala keadaan yang lebih teruk sehinggakan ke tahap berlakunya  kekejangan otot, tekanan darah yang rendah, pengsan, kadar nadi yang lemah disertai dengan  pernafasan  tercungap-cungap yang boleh membawa kepada serangan penyakit jantung.
    Tanda-Tanda Dehidrasi :-
    • Meningkatnya rasa haus
    • Mulut kering 
    • Kepala terasa melayang atau sakit kepala
    • Keletihan
    • Terganggu fokus otak
    • Jumlah air liur yang dikeluarkan sedikit
    • Ketidakmampuan menghasilkan air mata
    • Kulit kering

    Apa itu strok haba ?

    Apabila kepanasan dirasai badan, kita akan alami proses berpeluh bagi menyejukkan badan kita. Ia adalah satu proses yang normal tetapi jika berterusan ia akan menyebabkan kandungan air dalam badan berkurangan yang sekaligus akan berpotensi menyebabkan dehidrasi, sawan, kekeliruan, kerosakan otak dan organ dalam badan, koma dan seterusnya kematian.
    Strok haba ini boleh berlaku kepada sesiapa sahaja dan juga haiwan peliharaan. Hipertermia ialah keadaan seseorang mengalami penyakit yang dikaitkan dengan kepanasan. Risiko hipertermia lebih tinggi buat warga tua, pesakit diabetes, orang obese dan pesakit yang menghidap hipertiroidisme. Maka, penting untuk ambil tahu tanda-tanda awal strok haba, cara rawat mangsa strok haba dan cara pencegahan strok haba.

    Tanda-tanda stroke haba :-
    1. Sakit kepala berdenyut
    2. Mual
    3. Kurang berpeluh walaupun dalam suhu panas
    4. Denyutan nadi yang pantas
    5. Otot lemah dan kejang
    6. Muntah/rasa hendak muntah
    7. Kulit kering dan kemerahan
    8. Sawan
    9. Pitam
    10. Tangan dan kaki menjadi sejuk

    Saya Dianna Pakar Kesihatan Anda !!
    013-6131702

Comments

Popular Posts