6 LANGKAH MUDAH TURUNKAN BERAT BADAN

Sure ramai antara kita menginginkan berat badan yang ideal.. Kadang dah cuba bermacam cara, still tak kurus-kurus guk..Kenapa yea..

Ada banyak sebab kenapa kita tidak dapat berat badan yang ideal..salah satunya ialah cara kita turunkan berat badan tu..mungkin ada kesilapan atau tidak sesuai dengan badan kita..

Kat sini saya share..Beberapa tips mudah yang korang boleh cuba untuk dapatkan berat badan yang ideal.



7 LANGKAH MUDAH TURUNKAN BERAT BADAN



1. Jangan Makan Setelah Jam 9 Malam

Perkara paling penting korang perlu elakkan jika nak kurus..Jangan makan lewat..
Jika kita makan lewat dan seterusnya tidur, makanan yang di makan tadi tidak sempat di hadam. Proses itu terganggu dan menyebabkan makanan tadi bertukar menjadi lemak sewaktu kita tidur..Sooo NO makan lewat tau..


2. Hindari Makanan Berkalori Tinggi

Hindari beberapa makanan yang mengandung kalori tinggi seperti makanan sedia proses seperti Hot Dog. Elakkan mengambil makanan segera conoth paling sedap KFC..Pelbagai jenis Chips..contoh MR Potato..huhu..semua sedap..tapi sangatlah tidak elok yea..


3. Minum Air Kosong 

Air kosong sangat penting dalam membantu korang kurus..Pengambilan air kosong perlu mengikut keperluan korang..1 liter untuk setiap 25 kilo berat korang..maka jika berat ankorang 70 kilo..maka korang wajib sangat minum 2.8 liters..kalau dapat minum lebih lagi bagus..

4. Banyakkan pengambilan protein serta serat

Protein serta serat antara nutrien yang sangat penting bagi korang yang nak kurus.
Protein sangat membantu korang menurunkan kadar lemak. Protein boleh di dapati dalam telur,gandum,beras serta bayam.

Serat pula membuat korang rasa kenyang lebih lama. Sumber serat seperti kekacang,sayur-sayuran serta buah-buahan.Sambil tu serat membantu korang lawas dalam pembuangan.



5. Lakukan Senaman

Olahraga yang paling efektif untuk menurunkan berat badan adalah latihan kardio. Selain dapat menurunkan berat badan, latihan kardio juga dapat mengecilkan perut buncit. Korang boleh melakukan latihan kardio seperti jogging atau berenang. Sekarang musim zumba, korang boleh je berzumba jika inginkan cardio yang seronok. 

6. Rehat Secukupnya

Setiap orang perlukan rehat sekurangnya 8 jam. Ini kerana rehat yang cukup mebantu hormon badan keluar dengan seimbang. Rehat juga memastikan kita bertenaga, tak lah nanti bila senaman kiota tak bertenaga dan lemau kan..Kalau x mcm mna nak kurus..

Ok..mudah kan 6 tips kat atas ni..Sure korang boleh follow..

Sebaiknya korang perlu konsisten dalam melakukan apa jua..sebab bila konsisten baru ada hasil..

Selamat mencuba..

Comments

Popular Posts