CARA MENCUCI MUKA DENGAN BETUL



Bagaimana Cara Mencuci Muka yang betul ?


Step 1 

Cuci Tangan

Ingat selalulah cuci tangan sebelum membersihkan muka, memakai makeup atau memegang wajah anda. Tanpa disedari, sangat banyak bakteri yang melekat di tangan kita, dan jika tidak dibersihkan, bakteria dan kotoran terdapat pada tangan akan berpindah pula ke wajah kita. Gunakan sabun dan cuci tangan sebersih-bersihnya.

Step 2

Ikat Rambut Anda

Dengan mengikat rambut, selain lebih mudah membersihkan, wajah kita juga akan terhindar dari kotoran yang mungkin ada pada rambut.

Step 3

Bersihkan Makeup

Jika menggunakan makeup, ada baiknya jika kita membersihkannya dahulu dengan makeup remover sebelum mencuci muka. Cari yang berformula lembut dan amat sesuai dengan segala jenis kulit. Bersihkanlah bahagian mata terlebih dahulu dan diikuti bahagian bibir.

Step 4

Basahkan Muka

Percikkan sedikit air ke wajah agar pori-pori lebih terbuka. Dengan begitu, produk akan dapat membersihkan muka kita lebih mendalam.



Step 5

Menggunakan Pencuci Muka

Letakkan sedikit pembersih di telapak tangan kita. Letakkan sedikit air dan gosokkan di telapak tangan hingga berbusa, dan usapkan secara lembut dengan 3 jari-jari terakhir ke seluruh muka, mulai dari dahi, hidung, pipi, dagu hingga leher. Gosok dengan lembut wajah kita dengan gerakan memutar selama beberapa minit. Perlu diingat, jangan terus membilas muka, biarkan formula pembersihnya meresap ke dalam kulit selama beberapa minit (biasanya 1 atau 2 minit).

Step 6

Membilas

Basuh muka dengan air beberapa kali hingga sisa-sisa pencuci tak terasa lagi di wajah kita. Gunakan air bersih. Kemudian, keringkan muka dengan tuala yang bersih.

Step 7

Gunakan Penyegar

Adalah sangat disarankan menggunakan penyegar setelah mencuci muka. Penyegar berfungsi membersihkan sisa makeup, kotoran dan minyak yang mungkin masih tertinggal meskipun telah dicuci dengan cleanser. Penyegar juga berfungsi mengecilkan pori-pori, menghilangkan minyak dan menjernihkan kulit. Sapukan penyegar secukupnya ke wajah dengan kapas yang bersih.

Step 8

Lembapkan Kulit

Sapukankan moisturizer setiap habis membersihkan wajah, agar wajah selalu terjaga kelembapannya. Pastikan juga bahwa Anda menggunakan pelembap yang sesuai jenis kulit.

Comments

Popular Posts